overeengekomen HLS (High Level Structure); een indeling die voor alle
De huidige ISO9001 is vanaf 2008 van kracht, inmiddels werkt de ISO organisatie weer aan een grondiger herziening. Deze vernieuwde norm zal worden vorm gegeven in ISO9001:2015.
ISO heeft aangegeven de volgende aandachtpunten te hanteren bij deze herzieningsronde:
- risicomanagement moet meer zichtbaar worden
- meer focus op productconformiteit (de klant moet tevreden zijn over het product)
- meer aandacht voor financiële middelen en informatie hierover
- onderhoud van infrastructuur
- betere afstemming met de praktijk van zaken doen
- procesmanagement
- kennismanagement
- competenties
- toeleveringsketen/outsourcing
- life cycle management
- tijd, snelheid, wendbaarheid
- impact van technologie en veranderingen in informatiemanagement als e-commerce etc.
- rol van top management
- communicatie
- verbetering en innovatie
- uitbreiden van het concept ‘klant’
- meer aandacht voor kwaliteitsgereedschappen
- structuur (nagaan of de structuur wel juist is)
Ook is bekend dat er wordt nagedacht over terug brengen van niveaus in 9001
certificering, dit mede door de sterke opkomst van 9001 in ontwikkelende
economieën waar een basis niveau van certificering al kan helpen in het
economisch verkeer.
Voor de volgende editie hanteert met de overeengekomen HLS (High Level
Structure); een indeling die voor alle management systeem standaarden zal
worden toegepast.
Hieronder de 10 HLS-onderdelen:
1. Scope
|
6. Planning
|
2. Normative References
|
7. Support
|
3. Terms and definitions
|
8. Operations
|
4. Context of the organization
|
9. Performance evaluation
|
5. Leadership
|
10. Improvement
|
Onderdeel 4 is hierbij nieuw, het gaat daar om het inzichtelijk maken van de belanghebbenden (stakeholders) van het management systeem, dit geeft een
beter beeld van de organisatie in zijn context.
Ingenium Bedrijfsadvies B.V. zal u nader informeren als nieuwe informatie
beschikbaar komt.
Bron: LRQA
Terug